TADEUSZ SŁOBODZIANEK - 31. Festiwal Bez Granic | Festival Bez hranic:

Miejscowość:
Cieszyn

 Popołudnie mistrza: TADEUSZ SŁOBODZIANEK

WTOREK, 4 PAŹDZIERNIKA 2022 O 17:00

Cieszyński Ośrodek Kultury "Dom Narodowy" - COK

 

 

 

Źródło: https://www.facebook.com/cok.cieszyn

 

W ramach 31. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Bez Granic zapraszamy 4 października na  godz. 17:00 do COK Dom Narodowy w Cieszynie na:  "Popołudnie mistrza: TADEUSZ SŁOBODZIANEK"
TADEUSZ SŁOBODZIANEK
Jeden z najwybitniejszych polskich dramatopisarzy współczesnych, reżyser, krytyk teatralny, producent.
Urodził się 26 kwietnia 1955 w Jenisiejsku na Syberii, gdzie jego rodzice zostali zesłani w 1944. W grudniu 1955 rodzina wróciła do Polski i osiedliła się w Białymstoku. Absolwent teatrologii na UJ. W latach 1978–1982 pisał recenzje teatralne pod pseudonimem Jan Koniecpolski (dwutygodnik „Student", tygodnik „Polityka"). Był kierownikiem literackim i dramaturgiem w wielu teatrach instytucjonalnych (Kalisz, Poznań, Łódź, Białystok, Gdańsk, Warszawa). W 1991 roku w podbiałostockim Supraślu razem z Piotrem Tomaszukiem i grupą współpracujących z nimi aktorów założył niepaństwowy, profesjonalny teatr lalkowo-aktorski, Towarzystwo Wierszalin-Teatr. W 2003 założył Laboratorium Dramatu (łączące poszukiwania warsztatowe i teoretyczne ze sceniczną realizacją dramatów). W latach 2010–2012 był dyrektorem Teatru na Woli im. Tadeusza Łomnickiego w Warszawie. Od 2012 do sierpnia 2022 był dyrektorem naczelnym i artystycznym Teatru Dramatycznego m.st. Warszawy (Teatr na Woli i Dramatyczny stanowiły wówczas jedną instytucję).
Jako dramatopisarz zadebiutował sztuką Baśń jesienna (wyst. 1981 w Teatrze im. Bogusławskiego w Kaliszu) – napisana rok wcześniej Historia o żebraku i osiołku został wystawiona w 1983 (Teatr Pinokio w Łodzi). Do najsłynniejszych jego sztuk należą: Car Mikołaj (1987), Obywatel Pekosiewicz (1989), Turlajgroszek (wspólnie z Piotrem Tomaszukiem, 1990) Prorok Ilja (1991, inscenizacja tej sztuki przez Teatro Tatro z Nitry w reż. Ondreja Spišáka zdobyła w 2006 Złamany Szlaban na naszym festiwalu).
Napisana w 2009 Nasza klasa uważana była do niedawna za jego dzieło najwybitniejsze. Odnosiła triumfy teatralne (praprem. w Royal National Theatre w Londynie, inscenizacja Ondreja Spišáka z Teatru na Woli zdobyła m.in. Złamany Szlaban na naszym festiwalu w 2012) i literackie (jedyny tekst dramatyczny nagrodzony Nagrodą Literacką „Nike”, 2012).
W opinii wielu krytyków dorównuje jej cykl sztuk o teatrze, których głównym bohaterem jest twórca Teatru Laboratorium Jerzy Grotowski, wydanych w 2021 pod tytułem Kwartety otwockie (Geniusz, Sztuka intonacji, Powrót Orfeusza, Krzew gorejący i Helsinki) – obsypaną nagrodami inscenizację dwóch z nich pod tytułem Sztuka intonacji prezentujemy na tegorocznym festiwalu.
|
Wyświetlenia:  5